Mijn hart maakt een sprongetje: mijn passie. Dit is waar ik het voor doe!
Een week geleden tijdens een coachgesprek met Daan.
Daan voelde zich niet zo goed. Hij had slecht geslapen omdat hij bang was geweest. Hij was bang voor een dictee. Op school had de juf gezegd dat hij zich beter moest concentreren op de spellingsregels maar dat lukte echt niet.
Daan heeft een voorkeur om in beelden en gevoelsmatig te denken. Het onderwijs is juist rationeel en auditief ingesteld. Twee verschillende systemen, dat botst. Veel kinderen met leerproblemen ontwikkelen sociaal-emotionele problemen en/of gedragsproblemen. Dat is ook niet zo gek. Als je maanden, of soms jaren, niet voldoet aan wat het systeem van je wil, dan word je daar doodongelukkig van.
Veel van deze problemen verdwijnen tijdens de coachingssessies waarbij de Kernvisie methode wordt ingezet om met leerproblemen aan de slag te gaan.
Daarnaast voorziet de Kernvisie methode in een benadering waarbij ook sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen aangepakt kunnen worden. Het kind is in staat het probleem visueel te maken en kan het daardoor zelf veranderen.
Samen met Daan heb ik de angst weggehaald. Het ging vandaag stukken beter met Daan. Hij sliep weer goed en had een voldoende gehaald voor het dictee!
Benieuwd hoe dit gesprek is gegaan?
Lees dan snel verder.
Waar voel je het in je lichaam als je bang bent om iets fout te doen?
Daan: ik voel het in mijn buik.
Hoe voelt het in je buik? Is het daar warm of koud?
Daan: het voelt heel koud en donker.
Kun je het gevoel omschrijven?
Daan kijkt naar beneden en legt zijn hand op zijn buik.
Daan: ik weet het niet het voelt… het voelt niet fijn. Ik wil het niet voelen maar het komt steeds als ik een toets of dictee heb.
Als je een toets of dictee hebt dan krijg je geen fijn gevoel in je buik. Hoe ziet dat gevoel er uit? Het is alsof?
Daan: het is alsof er een gat in een glad stuk steen is en als ik daar op loop dan glij ik uit en dan val ik in een heel diep gat. Als ik er in val dan kom ik er nooit meer uit!
Ik merk dat mijn hart sneller gaat kloppen. Dit is waar ik het voor doe! Snel ga ik verder.
Ik kan je helpen uit het gat te komen. Zou je dat wat vinden?
Daan: heel graag ik wil het niet meer voelen maar ik weet niet hoe het weggaat.
Zou je een manier kunnen verzinnen om uit dat gat te komen?
Daan: ja ik denk het wel. Daan denkt na en zegt vol overtuiging: ik pak een ladder! Dan klim ik er uit.
Heel goed. Ga maar doen.
Daan haalt diep adem en kijkt opgelucht.
Nu ben je uit het gat. Wat wil je met de steen doen?
Daan: ik wil er niet weer invallen. Het moet weg.
Wat zou je kunnen doen om de steen met het gat weg te halen?
Daan: ik weet wel iets! Ik ga het uitpoepen! Daan poept de steen uit, stukje voor stukje tot het laatste weg is.
Is alles weg?
Daan: ik denk het wel.
Weer je het zeker? Is alles weg?
Daan: oh nee nog niet alles! De ladder staat er nog. Daan gaat ook de ladder uitpoepen.
Is alles weg?
Daan: ja alles is weg. Opgelucht haalt Daan adem.
Nu wil ik dat je aan een moment denkt dat je heel blij was.
Daan begint te denken en zegt dat hij denkt aan vorig weekend dat hij met papa en mama een bordspelletje deed en zo erg moest lachen om papa.
Ga nu terug naar dat gevoel in je buik en zet dit moment dat je met papa en mama een bordspelletje deed op die plek in je buik waar eerst de steen met het gat zat.
Iedere keer dat je bang bent om een dictee te maken en dat voelt in je buik denk je terug aan het moment van het spelletje met mama en papa en dat je zo moest lachen. Houd dat gevoel vast!
Als Kernvisiecoach help ik kinderen te vertrouwen op hun eigen vermogen en leer hen zo te functioneren dat het past. Tegelijkertijd pak ik de sociaal-emotionele problemen als belemmerende overtuigingen, negatief zelfbeeld, faalangst en concentratieproblemen aan.
Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op.


Maak jouw eigen website met JouwWeb